مجله دكوراسيون دلتا
مجله دكوراسيون دلتا
به دليل فرم پنجه مانندِ برگ هاي نخل مرداب آن را با نام پنجه كلاغي نيز مي‌شناسند.
نخل مرداب

نخل مرداب

نگهداري از گل هاي آپارتماني در خانه به تصفيه هوا كمك مي‌كند و جلوه اي سرزنده در خانه پديد مي‌آورد. گياهان مختلفي وجود دارند كه شرايط نگهداري داخل منزل، تراس يا حياط را دارند. در اين مطلب مجله دلتا سراغ گياه نخل مرداب رفته ايم كه گياهي هميشه سبز و مقاوم محسوب مي‌شود. نخل مرداب، گياهي از خانواده مردابي ها است، گياهي علفي كه زادگاه آن باتلاق هاي ماداگاسكار شناخته و معرفي شده است. نام ديگر اين گياه، پنجه كلاغي است.

گياه نخل مرداب داراي ريشه اي مقاوم كه ارتفاع ساقه هاي آن بين ۳۰ تا ۹۰ سانتي متر متغير است. چنانچه شرايط محيطي مناسبي داشته باشد تا ۱۵۰ سانتي متر رشد پيدا مي‌كند.

نخل مرداب ساقه هاي نازك سبز رنگ دارد كه فقط در قسمت بالايي شامل برگ مي‌شود. برگ هاي تيز و باريك به صورت دايره اي كنار هم چيده شده اند. در فصل تابستان گل هاي ريز و قهوه اي رنگ روي قسمت گره برگ ها جوانه مي‌زند. گره، به محل رويش برگ گفته مي‌شود.

نخل مرداب

شرايط نگهداري

  • آب

  • به طور روزانه اين گياه را آبياري كنيد. هرگز اجازه ندهيد خاك گلدان خشك شود. بهتر است ظرفي زير گلدان قرار دهيد و به طور منظم آن را پر از آب كنيد. به آبياري بسنده نكنيد و رطوبت كافي را با اسپري كردن آب روي برگ هاي نخل مرداب تامين كنيد. در فصل تابستان هر روز و در ماه هاي سرد هفته اي يك مرتبه اين كار را انجام دهيد.
  • مي‌توانيد اين گياه را درون آب نگهداري كنيد. در اين صورت لازم است هر هفته آب را تعويض كنيد تا از رشد قارچ و باكتري جلوگيري شود.

به خاطر داشته باشيد كه گرچه ريشه هاي گياه نخل مرداب بسيار مقاوم است، اما كم آبي سبب آسيب شديد به اين گياه مي‌شود.

  • دما

گياه نخل مرداب در تابستان به خوبي رشد مي‌كند و هواي گرم را دوست دارد. اما نمي‌تواند دماي كم تر از ۱۰ درجه سانتي گراد را تحمل كند. ريزش برگ هاي آن در فصل زمستان كه هوا سرد مي‌شود طبيعي است. نگران آن نباشيد، برگ ها دوباره در بهار سبز مي‌شوند. بهتر است ساقه هاي بالاتر از سطح خاك را هرس كنيد تا ساقه هاي تازه جوانه بزنند.

  • نور

شرايط مطلوب براي نخل مرداب اين است كه آن را در نور زياد و تابش غير مستقيم آفتاب بگذاريد و ريشه هاي آن را كاملا خيس نگه داريد. اگرچه در نور كم تر و نيم سايه نيز به حيات خود ادامه مي‌دهد و مشكلي با آن ندارد. نرسيدن نور كافي به گياه سبب كند شدن روند رشد و بلند شدن بيش از حد ساقه هاي آن، مانند علف، مي‌شود و تعداد برگ ها كاهش مي‌يابد.

  • خاك

گياه نخل مرداب نياز به خاك سنگين دارد. تركيبي از خاك برگ و حجم بيش تري از خاك رس كه آب و رطوبت را در خود نگه مي‌دارد. ريشه اين گياه هميشه بايد خيس  و حالتي مرداب مانند در گلدان آن وجود داشته باشد.

  • كود دهي

مي‌توانيد از كود هاي محلول در آب يا مايع براي تقويت گياه نخل مرداب استفاده كنيد. در زمستان ماهي يك مرتبه و در تابستان هر ۲ هفته يك بار به گياه كود بدهيد.

تكثير گل نخل مرداب

 تكثير گياه نخل مرداب

نخل مرداب گياهي منعطف است كه به سادگي مي‌توان آن را تكثير كرد. براي تكثير اين گياه مي‌توان در فصل بهار و تابستان، به روش تقسيم بوته عمل كرد. اين روش نياز به مهارت و دقت دارد. ريشه را به چند دسته تقسيم كنيد و آن را در خاك مرطوب قرار دهيد. گياه پنجه كلاغي عاشق آب است. بنابراين با قرار دادن آن در خاك مرطوب، سرحال مي‌ماند. مي‌تواند ريشه دهد و رشد كند.

براي قلمه گرفتن، ساقه را ۱۰ سانتي متر پايين تر از محل رويش برگ برش بزنيد و آن را به صورت برعكس، به گونه اي كه ساقه بالا باشد و برگ ها درون خاك، بگذاريد.

يكي ديگر از روش هاي تكثير گياه نخل مرداب، كاشت بذر درون بستر مناسب است.

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۵۰:۲۱ ] [ مجله دكوراسيون دلتا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی